De top 10 van meest gewenste arbeidsvoorwaarden: flexibiliteit -onderdeel van mantelzorgvriendelijk werken- bovenaan!

Implementatie-thema-Mantelzorg-in-HR-beleid

De top 10 van meest gewenste arbeidsvoorwaarden: flexibiliteit -onderdeel van mantelzorgvriendelijk werken- bovenaan!

Dat mantelzorgvriendelijk werken een steeds belangrijkere secundaire arbeidsvoorwaarde is geworden, is in principe geen nieuws voor veel HR managers en DI/vitaliteit adviseurs. Hieronder vallen namelijk ook zaken als een zekere mate van flexibiliteit, meedenken over oplossingen om zorg en werk te combineren, en het kunnen kopen of sparen van extra verlof dagen. Maar uit nieuw recent onderzoek (ref. Centraal Beheer – 2000 respondenten) springt het nu wel heel duidelijk naar voren. Flexibiliteit – staat met ruim 50% bovenaan in de top 10 van onderscheidende arbeidsvoorwaarden.

In plaats van meer loon, blijkt dat medewerkers graag samen met hun werkgever willen kijken naar hun werkweek en daar invloed op hebben. Ze hebben behoefte aan flexibiliteit en kiezen graag arbeidsvoorwaarden die passen bij hun levensfase. Vooral voor medewerkers van 45+ is dit in toenemende mate een wens die als belangrijker wordt gezien dan andere arbeidsvoorwaarden. Het gaat vooral om arbeidsvoorwaarden die gemak met zich meebrengen. Bij mantelzorgvriendelijk beleid bijvoorbeeld vormt een stukje flexibiliteit, eigen indeling en maatwerkoplossingen de essentie. Er liggen dus kansen voor organisaties die aandacht hebben voor dit soort eigentijdse arbeidsvoorwaarden, waarmee ze het verschil kunnen maken in het aantrekken van nieuw personeel en het behouden van talent voor hun organisatie.

Top 10

De lijst van onderscheidende arbeidsvoorwaarden die door werkend Nederland worden genoemd in het periodieke trendonderzoek (respondenten mochten hierbij uit drie opties kiezen) ziet er na flexibiliteit als volgt uit:

1.       Flexibiliteit (50%)
2.       Onbeperkt aantal vakantiedagen (36%)
3.       Extra vakantiedagen door te sporten (33%)
4.       Onbeperkt opleidingsbudget (23%)
5.       (half) Betaalde sabbatical (22%)
6.       Klimaatbudget / verduurzamingsbudget (14%)
7.       Kinderopvang op het werk (13%)
8.       Wekelijkse stoelmassage (10%)
9.       Vrijwilligerswerk tijdens werkdagen (7%)
10.   Wekelijkse strijk & boodschappenservice op kantoor  (6%)

Goed werkgeverschap zit in minder voor de hand liggende afspraken

Als je een aantrekkelijke werkgever in een krappe arbeidsmarkt wilt zijn, dan is het belangrijk om de dialoog aan te gaan met je medewerkers over wat zij belangrijk vinden en waar zij hulp bij zouden willen van hun werkgever. En dan kom je mogelijk uit op minder voor de hand liggende afspraken. Mantelzorg en werk kunnen combineren is niet iets waar je als werkgever als eerste aan denkt, en toch: gemiddeld heeft maar liefst 1 op de 4 medewerkers dit soort zorgtaken thuis. Lees: 25% van je personeelsbestand! Mantelzorgvriendelijk beleid is dus geen overbodige luxe, om als organisatie aantrekkelijk te blijven voor je medewerkers.

Laat een bericht achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *